DJECA SU REKLA

Imam prava i obavezu da idem u skolu.

Marko, 10

Prava porodica treba od malena da nas uči ljubavi i poštovanju.

Jovana, 16 godina

Imam pravo na zivot i igranje i to svi moraju cuti.

Jelena, 9 godina

Moja odgovornost je da poštujem svoje roditelje i da volim svoje ime i prezime.

Aleksandar, 7 godina

Imam pravo na zaštitu i da me niko ne smije tući.

Milan,6 godina

Imam pravo na pažnju.

Snježana, 8godina

Srećno je dijete koje ima porodicu koja ga voli, savjetuje i podržava.

Marina, 15 godina

Predstavnici Ombudsmana za djecu RS, kancelarija u Foči posjetili su danas Osnovnu školu „Vuk Karadžić" u Višegradu i sa učenicima jednog odjeljenja organizovali radionicu na temu zdravlja i prava na zdravstvenu zaštitu.

Škola se nalazi na brežuljku sa koga se pruža predivan pogled na grad i čuvenu Andrićevu ćupriju. Na ulazu u školsko dvorište dočekali su nas  razdragani glasovi školaraca koji su koristili pauzu za veliki odmor da uživaju u jesenjem suncu. Dvorište je veliko, a sama škola ima dvije školske zgrade, od kojih u jednoj, časove pohađaju učenici  od I do V razreda, a u drugoj učenici od VI do IX razreda.

U kratkom razgovoru sa direktorom škole i školskim pedagogom saznali smo da ova vaspitno-obrazovna ustanova ulaže dosta napora da školsku zgradu učini što udobnijom za rad učenika i nastavnog osoblja. Između ostalog izvršena je zamjena stolarije, saniranje mokrih čvorova, ali se žale na nedostatak finansijskih sredstva.

U drugom dijelu posjete, družili smo se sa učenicima VIII1 odjeljenja, koje broji 8 dječaka i 16 djevojčica. Razgovarano je o ovlaštenjima institucije Ombudsmana za djecu, načinu obraćanja instituciji, te o UN Konvenciji  i pravima koja ona garantuje. Zapaženo je da učenici nisu imali neka saznanja o ovom, za njih važnom dokumentu, ali u pojedinačnoj diskusiji pokazali su da poznaju osnovna prava u školi.

U radionici na temu zdravlja i prava na zdravstvenu zaštitu i zdravo odrastanje pokazali su veliko interesovanje i spremnost na razgovor. Smatraju da je za dobro zdravlje jednako važna zdrava ishrana, fizičke aktivnosti, boravak na svježem vazduhu, kao i odmor. Inače, u školi nemaju školsku kuhinju pa bi voljeli da se organizuje pripremanje obroka u školi, jer kako navode, iako bi vjerovatno i školska kuhinja nudila suvu hranu, bili bi sigurni da je svježa, a zasada u obližnjoj prodavnici kupuju uglavnom sendviče, a nisu sigurni da su uvijek svježi.

U mini anketi „U zdravom tijelu-zdrav duh" navode  da dosta slobodnog vremena provode u šetnji sa drugarima, u prirodi, a nisu ovisni o računarima i internetu. Htjeli bi malo više saznati o ovoj temi, i to od stručnjaka, na časovima redovne nastave, a ne u vannastavnim aktivnostima. Kao osnovne nedostatke u procesu nastave naglašavaju neadekvatno opremljenu fiskulturnu salu koja se slabo zagrijava. Pohvalili su se da među njima ima dobrih karatista, odbojkašica, košarkaša, pa bi im dobro opremljena i održavana fiskulturna sala mnogo značila, naročito u zimskim mjesecima.